چرا هوش مصنوعی مهم است؟

چرا هوش مصنوعی مهم است؟

هوش مصنوعی(Artificial intelligence) یکی از داغ‌ترین کلمات در دنیای فناوری در حال حاضر است و دلیل خوبی هم برای این موضوع دارد. در چند سال گذشته، برخی از نوآوری‌ها و پیشرفت‌هایی که قبلا فقط در قلمرو علمی_تخیلی وجود داشتند، به واقعیت تبدیل شده‌اند.

کارشناسان، این تکنولوژی را عاملی برای تولید می‌دانند که پتانسیل ایجاد منابع جدید رشد و تغییر روش کار صنایع را دارد. برای مثال، مقاله PwC پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند تا سال 2035، 15.7 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کند. چین و ایالات متحده بیشترین سود را خواهند برد و نزدیک به 70 درصد از تأثیر جهانی را به خود اختصاص خواهند داد.

چرا هوش مصنوعی مهم است؟

اما هوش مصنوعی دقیقا چیست و چرا در سال 2024 تبدیل به یکی از مهم‌ترین پدیدهای دنیا شده است؟
برای رسیدن به پاسخ این سوالات تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی شبیه‌سازی هوش انسانی در ماشین‌هایی است که طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که مانند انسان فکر و عمل کنند. یادگیری، استدلال، حل مسئله، ادراک و درک زبان همگی نمونه‌هایی از توانایی‌های شناختی ذهن انسان هستند.

در این روش رایانه‌ها و رباط‌ها وادار می‌شوند که مانند ذهن انسان هوشمندانه فکر کنند. این تکنولوژی با مطالعه الگوهای مغز انسان و تجزیه و تحلیل فرآیندهای شناختی به دست می‌آید. نتایج این مطالعات باعث توسعه نرم‌افزارها و سیستم‌های هوشمند می‌شود.

هنگام بحث در این مورد، معمولاً با دو دسته کلی مواجه می‌شویم:

هوش مصنوعی ضعیف

به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که برای انجام وظایف خاصی طراحی شده‌اند و به آن وظایف محدود می‌شوند. این سیستم‌ها در عملکردهای تعیین شده خود عالی هستند اما فاقد هوش عمومی هستند. مانند دستیارهای صوتی (مانند سیری یا الکسا)، الگوریتم‌های توصیه و سیستم‌های تشخیص تصویر.

هوش مصنوعی قوی

به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که دارای هوش در سطح انسان هستند یا حتی در طیف وسیعی از وظایف، از هوش انسانی پیشی می‌گیرند. این سیستم‌ها قادر به درک، استدلال، یادگیری و به کارگیری دانش برای حل مسائل پیچیده، به روشی مشابه شناخت انسان هستند. با این حال، توسعه هوش مصنوعی قوی تا حد زیادی تئوری باقی مانده است و تا به امروز محقق نشده است.

مهارت‌های شناختی هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی در برنامه‌نویسی خود بر سه مهارت شناختی یادگیری، استدلال و اصلاح خود تاکید دارد که مغز انسان تا حدودی از آن برخوردار است.

  • یادگیری

قوانین مورد نیاز برای کسب اطلاعات و استفاده از آن

  • استدلال

استفاده از قواعد اطلاعاتی برای نتیجه‌گیری قطعی یا تقریبی

  • خود تصحیحی

فرآیند تنظیم دقیق الگوریتم‌ها و اطمینان از ارائه دقیق‌ترین نتایج

چرا هوش مصنوعی مهم است؟

مزایا و معایب آن چیست؟

هوش مصنوعی مانند هر مفهوم یا نوآوری دیگری مزایا و معایب خود را دارد که هرکدام از آن‌ها می‌توانند به تهایی مورد بررسی و پژوهش قرار بگیرند. مزایا و معایب آن از ابعاد مختلف تجاری، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی مورد بررسی هستند. اما ما در اینجا مروری کوتاه بر برخی از مزایا و معایب آن می‌کنیم.

مزایا

  •  کاهش خطای انسانی
  • دسترسی 24 ساعته در 7 روز هفته
  • انجام کارهای تکراری و عدم خستگی
  • سرعت پردازش بالا

معایب

  • هزینه بالا برای اجرا
  • عدم دستیابی به خلاقیت انسان
  • جایگزینی با بسیاری از مشاغل انسانی و افزایش نرخ بیکاری
  • وابستگی بیش از حد انسان به آن

هوش مصنوعی در سال 2024

در سال‌های اخیر هوش مصنوعی به پدیده‌ای وسیع و پرکاربرد تبدیل شده است. به صورتی که عدم یادگیری و پیش‌روی در آن می‌تواند باعث عقب‌ماندگی در زمینه‌های کسب و کاری بشود. امروزه کارشناسان معتقدند که برنده‌های اصلی در آینده‌ی کسب و کار جهانی، افرادی هستند که به یادگیری و تسلط در زمینه‌های مختلف این پدیده می‌رسند.
در ادامه ما به مهم‌ترین دلایلی می‌پردازیم که ثابت می‌کند چرا باید در سال 2024، هوش مصنوعی را یاد بگیریم.

  1. رشد تقاضا برای متخصصان دارای گواهی

موسسه جهانی مک کینزی پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2030، حدود 70 درصد از کسب‌وکارها حداقل از یک فناوری هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد و حدود نیمی از شرکت‌های بزرگ طیف کاملی از فناوری‌های آن را در فرآیندهای خود تعبیه کرده‌اند. در نتیجه، تقاضا برای افراد حرفه‌ای با مهارت در فناوری‌های نوظهور، به رشد خود ادامه خواهد داد.

  1. مسیرهای شغلی جدید و غیر سنتی

گزارش آینده مشاغل 2020 مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی منجر به از بین رفتن 85 میلیون شغل تا سال 2025 خواهد شد. با این حال، این گزارش ادامه می‌دهد که 97 پوزیشن شغلی و نقش جدید ایجاد خواهد شد، زیرا صنعت تعادل بین ماشین‌ها و انسان‌ها را مشخص می‌کند.

  1.  افزایش پتانسیل درآمدی

بسیاری از شرکت‌های برتر فناوری در حال سرمایه‌گذاری در جذب استعدادها با دانش در این زمینه هستند. میانگین حقوق سالانه یک مهندس در این زمینه 164 هزار دلار است و گواهینامه آن، مسیر درستی برای افزایش پتانسیل درآمد شما و رقابتی‌تر شدن در بازار است.

  1. فرصت‌های بالاتر برای مذاکره

اگر می‌خواهید به صنعت هوش مصنوعی بپیوندید، تسلط بر دانش آن تنها قدم بعدی شما است، شما به اعتبارنامه‌های قابل تایید نیاز دارید. گواهینامه کمک می‌کند تا کارفرمایان را متقاعد کنید که مهارت‌ها و تخصص مناسب برای کار را دارید و شما را به یک نامزد ارزشمند تبدیل می‌کند.

چرا هوش مصنوعی مهم است؟

دوره‌های آموزشی

سایت simplilearn یکی از پلتفرم‌های مطرح در زمینه آموزش هوش مصنوعی است. شما می‌توانید با سر زدن به این سایت از دوره‌های آموزشی زیر استفاده کنید.

  1. دوره آموزشی مقدماتی

دوره آموزشی مبانی هوش مصنوعی برای کمک به فراگیران در کشف رمز و رازهای این تکنولوژی و کاربردهای تجاری آن طراحی شده است.

  1. دوره یادگیری ماشین

دوره یادگیری ماشین شما را به یک متخصص در یادگیری ماشین تبدیل می‌کند، نوعی هوش مصنوعی که تجزیه و تحلیل داده‌ها را خودکار می‌کند و رایانه‌ها را قادر می‌سازد تا از طریق تجربه برای وظایف خاص برنامه‌ریزی کرده و آن‌ها را تکمیل کنند.

  1. برنامه کارشناسی ارشد مهندس هوش مصنوعی

کارشناسی ارشد در هوش مصنوعی، آموزش مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت در این زمینه را ارائه می‌دهد. با استفاده از این برنامه آموزشی انحصاری، به یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و زبان‌های برنامه‌نویسی که برای برتری در این زمینه نیاز دارید تسلط خواهید داشت و حرفه خود را راه‌اندازی می‌کنید.

  1. پروژه Capstone

پروژه اصلی هوش مصنوعی Simplilearn به شما فرصتی می‌دهد تا مهارت‌هایی را که در برنامه کارشناسی ارشد آموخته‌اید به کار ببرید. از طریق جلسات مربیگری اختصاصی، یاد خواهید گرفت که چگونه مشکلات واقعی مرتبط با صنعت را حل کنید. این پروژه آخرین مرحله در مسیر یادگیری است و به شما کمک می‌کند تا تخصص خود را به کارفرمایان نشان دهید.

کلام آخر

هوش مصنوعی در دنیای امروز به پدیده‌ای فراگیر و مهم تبدیل شده است. به طوری که صاحبنظران معتقدند بخش عظیمی از زندگی آینده ما را دربر خواهد گرفت. علی‌رغم مزایا و معایبی که این پدیده می‌تواند داشته باشد، یادگیری و تسلط در آن برای افردی که می‌خواهند از دنیای آینده جا نمانند، الزامی است. دلایلی وجود دارد که ثابت می‌کند چرا هوش مصنوعی در سال 2024 مهم است؛ و خواندن و پیش‌روی در این موضوع می‌تواند به رشد هرکدام از شما کمک کند.
شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و ارتباط با سایر افراد علاقه‌مند، به سایت خانه نوآوری اصفهان سر بزنید.

منابع:

simplilearn.com