مزایا و معایب فضای کار اشتراکی

کار مشترک در سال‌های اخیر به عنوان جایگزینی برای کافی‌شاپ‌ها و دفاتر خانگی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. فضاهای کار مشترک یک محیط کاری مثبت را فراهم می‌کنند که در آن کارکنان می‌توانند ابزارها، خدمات و امکانات را به اشتراک بگذارند. اما مزایا و معایب فضای کار اشتراکی موضوعی قابل بحث است و این همه‌ی ماجرا نیست…

مزایا و معایب فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی چیست؟

کار مشترک یک روش کار در حال ظهور است که به کارمندان شرکت‌های مختلف اجازه می‌دهد تا فضایی را به اشتراک بگذارند و با هم کار کنند. فضاهای کار اشتراکی به خصوص بعد از دوران همه‌گیری کرونا، محبوبیت و توسعه زیادی در بین افراد و جوامع مختلف پیدا کردند. انتخاب یک فضای اداری مشترک برای تیم شما مزایای زیادی دارد؛ مانند صرفه جویی در هزینه‌ها، ایجاد فرصت‎‌های شبکه‌سازی و ایجاد فضای کاری انعطاف‌پذیرتر برای کارمندان. از سوی دیگر، این تمام ماجرا نیست و کار کردن در چنین فضایی می‌تواند معایبی مثل فضای کاری پر سر و صدا، فقدان حریم خصوصی و … داشته باشد.
شما هم اگر می‌خواهید مزایا و معایب فضای کار اشتراکی را درکنارهم بررسی کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه و تحلیل از آن برسید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

مزایای فضای کار اشتراکی

فضاهای کار مشترک چه قبل از همه‌گیری و چه پس از آن، دارای فواید زیادی بودند و صاحبان و مدیران مشاغل به خوبی از این موضوع آگاه هستند. فراتر از این مزایای آشکار، کار مشترک در واقع می‌تواند بر نحوه درک و سبک زندگی شما در کسب و کار تأثیر بگذارد. طبق بررسی هاروارد بیزینس ریویو (HBR)، کار مشترک در واقع دیدگاه شما و کارمندانتان را تغییر می‌دهد.

موارد زیر مزایای فضاهای کار اشتراکی هستند:

5. تاثیرگذاری روی مشتریان و افزایش ارتباط

Harvard Business Review  گزارش می‌دهد که “فضاهای کار مشترک می‌توانند به کسب و کارهای جدید کمک کنند تا تأثیر مثبتی بر مشتریان بالقوه بگذارند.”
کار کردن یک تیم در فضای کار اشتراکی، از بیرون این جلوه را دارد که آن تیم دارای افرادی منعطف و پویا است. مشتریان به طور کلی نظر مثبتی درباره تیم‌هایی که در فضای کار اشتراکی مستقر هستند دارند و به همین دلیل حس بهتری به کل کار آن‌ها می‌گیرند.

4. افزایش مشروعیت استارت‌آپ‌ها

یکی از بزرگ‌ترین مزایای فضای کار مشترک برای استارت‌آپ‌ها این است که آدرس یک کسب‌وکار قانونی را در یک منطقه مناسب به آن‌ها می‌دهد؛ بدون اینکه مجبور به پرداخت هزینه چشمگیر فضای اداری در مرکز شهر باشند. علاوه بر آن داشتن یک کد پستی معتبر در یک منطقه تجاری معمولی، به جای آدرس خانه، به مردم “حس اعتماد” می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مردم به فردی که در یک فضای کار اشتراکی کار می‌کند اعتماد و اطمینان بیشتری دارند تا یک فریلنسر سنتی که در خانه یا کافه کار می‌کند.

3. گزینه‌های کاری انعطاف‌پذیر

فضاهای کار مشترک، نسبت به برنامه کاری سخت که همه کارمندان را ملزم می‌کند در ساعات اداری مشخص کار کنند، کار انعطاف پذیر را تشویق می‌کند. این بدان معناست که کسب‌وکارها می‌توانند کار را بر اساس برنامه زمانی‌ای شروع و به پایان برسانند که برای آن‌ها و کارمندانشان بهترین کارکرد را دارد. یا اگر کارآفرینی هستید که تنها به چند ساعت فضای اتاق کنفرانس یا میز نیاز دارید، می‌توانید به فضای اشتراکی انعطاف پذیر مراجعه کنید و در صورت نیاز آن را برای یک روز رزرو کنید. برای اطلاع از شرایط رزرو یک روزه در فضای کار اشتراکی خانه نوآوری اصفهان، اینجا کلیک کنید.

2. فرصت‌های شبکه سازی

با توجه به ماهیت فضاهای کار مشترک، کارآفرینان، فریلنسرها و کسب و کارها می‌توانند در نزدیکی با هم کار کنند و شبکه سازی را بسیار آسان کنند. شما در فضای کار اشتراکی این فرصت را دارید که از دیگران بیاموزید. و به احتمال زیاد طراح گرافیک مورد نیاز کسب و کار خود را موقع خوردن قهوه صبح خود خواهید یافت. ارائه دهندگان فضای کار مشترک نیز ممکن است رویدادهای متفاوتی را میزبانی کنند و شبکه‌سازی و ارتباط با کامیونیتی‌های جدید را برای شما آسان‌تر از هرزمان دیگر بکنند.

1. احساس اجتماع

حتی اگر در یک تیم کوچک یا به تنهایی به عنوان یک فریلنسر کار می‌کنید، فضای کار اشتراکی به این معنی است که هرگز واقعا تنها نیستید. شما می‌توانید روزانه با افراد مختلف در این فضا ارتباط بگیرید و درباره مسائل مختلف با آن‌ها صحبت کنید.
وجود چندین کسب و کار که با هم در یک ساختمان کار می‌کنند، به طور طبیعی حس تعلق و عضو اجتماع بودن را ایجاد می‌کند و سیستم پشتیبانی‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که در مواقع اضطراری می‌توانید به آن اعتماد کنید.

مزایا و معایب فضای کار اشتراکی

معایب فضای کار اشتراکی

شاید فکر کنید فضای کار اشتراکی با فرصت‌هایی مثل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بسترهای شبکه‌سازی، بهترین گزینه موجود برای همه‌ی افرارد است. اما واقعیت این است که این فضاها همانند هر پدیده‌ی دیگری در کنار مزایای موجود، معایبی هم دارند که ممکن است کار کردن را برای شما سخت کنند. ما در ادامه این مقاله به بررسی معایبی که در فضاهای کار اشتراکی وجود دارند می‌پردازیم تا شما بتوانید به خوبی همه‌ی جوانب آن را مورد بررسی قرار دهید.

1. سروصدا و تداخل

به طور کلی، محیط‌های اداری می‌توانند پر سر و صدا باشند، با زنگ تلفن، صفحه کلید در حال تایپ و صحبت کارمندان. اما این وضعیت در فضاهای کاری مشترک تشدید می‌شود. یک دفتر پر سر و صدا می‌تواند یک حواس پرتی بزرگ برای تیم شما باشد و تمرکز آن‌ها را روی کارشان دشوار کند. به همین ترتیب، یک دفتر پر سر و صدا می تواند باعث اختلال در جلسات داخلی یا تماس های مشتری شود. در واقع، طبق یک نظرسنجی از clutch، حدود 48 درصد از مردم فکر می‌کنند که فضاهای کار اشتراکی بسیار پر سر و صدا و حواس‌پرت‌کن هستند.

2.  کاهش بهره‌وری

فضاهای کار مشترک ممکن است برای شبکه‌های حرفه‌ای و کار مشترک عالی باشند، اما شما چگونه می‌توانید بین مکالمات تجاری و معاشرت‌های دوستانه تفاوت قائل ‌شوید؟ وقتی کسب‌وکارها به جای دفاتر خصوصی، فضاهای همکاری معمولی‌تری را انتخاب می‌کنند، گاهی زمان خود را صرف تعاملات طولانی‌مدت با افراد مختلف کرده و بهره‌وری کاری خود را پایین می‌آورند. برای برخی از تیم‌ها سخت است که در چنین فضاهایی، مرزی بین تعاملات کاری و معاشرت‌های دوستانه قائل شوند و بتوانند بخش‌های مختلف تعاملاتشان را به درستی مدیریت کنند.

3. نداشتن حریم خصوصی

بدون دفتر خصوصی خودتان، انجام تمام کارهایتان در یک فضای عمومی می‌تواند مشکل ساز باشد، به خصوص اگر با اطلاعات محرمانه یا داده‌های حساس مشتری سر و کار دارید. به دلیل عدم عایق صوتی و استفاده بیش از حد از شیشه، رقبا در همان ساختمان می‌توانند جلسات بارش فکری یا تماس‌های تلفنی تیم شما را بشنوند و ایده‌های نوآورانه شما را بدزدند. در برخی موارد، افشای داده‌های محرمانه می‌تواند کسب‌وکار شما را در معرض جریمه‌های سنگین یا شکایت‌های قضایی قرار دهد، بنابراین باید هنگام صحبت با تلفن یا خواندن اسناد مهم در یک مکان عمومی احتیاط بیشتری به خرج دهید یا به طور کلی از استفاده از فضای اداری مشترک اجتناب کنید.

مزایا و معایب فضای کار اشتراکی

4. رشد محدود

فضاهای کار مشترک برای مشاغل کوچک یا فریلنسرها خوب هستند، اما برای مشاغل بزرگتر که به ساختار و فضای بیشتری نیاز دارند، کمتر مناسب‌اند. زمانی که کسب و کار شما رشد می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود، شما نیاز به افراد بیشتر، فضاهای گسترده‌تر و امکانات به روزتری دارید. به همین دلیل ممکن است از یک جایی به بعد، فضای کار اشتراکی پاسخ‌گوی نیازهای توسعه‌ی شما نباشد.

5. عدم سفارشی سازی

سفارشی کردن دفتر خود با رنگ‌های برند یا آرم مخصوص به خود می‌تواند به ایجاد حس اجتماعی، ایجاد یک محیط کاری الهام بخش و افزایش رضایت کارکنان کمک کند. از آنجایی که کار مشترک شامل یک فضای مشترک با مبلمان و امکانات مشترک است، راهی برای شخصی سازی یا برندسازی فضای شما در آن وجود ندارد.

کلام آخر

فضای کار اشتراکی پدیده‌هایی جدید در دنیای مدرن هستند. این فضاها می‌توانند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای استارت‌آپ‌ها و یا فریلنسرها باشند. اما مانند هرچیز دیگری، در کنار تمام خوبی‌ها، نقطه ضعف‌هایی هم دارند. به همین دلیل نیاز است که ما ابتدا مزایا و معایب فضای کار اشتراکی را بدانیم و سپس نسبت به مستقر شدن در آ‌ن‌ها تصمیم بگیریم.

منابع

The Benefits of Coworking Spaces That Might Surprise You

Benefits of Leasing a Coworking Space for Your Business

Disadvantages of Coworking Spaces